top of page

Hoe ook jij een ochtendmens kan worden in 30 dagen en een gezonde leefstijl kan starten.

Bijgewerkt op: 6 nov. 2022


Zie jij jezelf ook als avondmens? En denk je er liever niet aan dat de wekker morgenochtend weer gaat? Je bed uitkomen kan erg lastig zijn. Ik vond mezelf ook altijd een avondmens. Maar daar is verandering in gekomen. Ik kan mezelf nu met trots een echt ochtendmens noemen! Hoe ik dit heb gedaan wil ik graag met je delen. En dat jij dit kan ook kan,, zeker weten. En maar zelfs in maar 30 dagen! Ik geef je graag inspiratie zodat ook jij ook een gezonde leefstijl kan starten. Want als ik het kan, dan kan jij het ook!


De reden dat ik van start ben gegaan met vroeg opstaan: The Miracle Morning.

Ik kreeg het boek van Hal Elrod The Miracle Morning in handen en toen was ik erg sceptisch. Ik had er eigenlijk nooit echt over nagedacht dat het iets voor mij zou zijn om vroeg op te staan. Maar ik werd toch nieuwsgierig toen ik ik het boek van Hal Elrod las.

In dit boek neemt Hal Elrod je mee met alle stappen die ervoor kunnen zorgen dat de ochtend een moment wordt om echt naar uit te kijken!


Hoe zagen mijn ochtenden eruit?

Mijn ochtenden waren eigenlijk altijd hectisch. Zonder dat ik het door had, Ik bleef vaak zo lang mogelijk liggen. Ik werd wakker van onze baby of peuter die een fles wilde of eruit wilde. Als ze wel iets langer doorsliepen werd ik wakker van de wekker. De wekker stond eigenlijk altijd zo laat mogelijk zodat ik altijd wel aan het haasten was. Ik moest er niet aan denken om de wekker nog vroeger te zetten, want ik had die slaap echt nodig. De ochtenden was ik echt vaan nog moe en ik werd zeker niet uitgerust wakker.


Toen onze kinderen eindelijk goed doorsliepen had ik eigenlijk helemaal geen reden meer om vroeg op te staan. Want ik hield van slapen en waarom zou ik het überhaupt willen om vroeg op te staan. Ik vond snoozen heerlijk. Lekker rustig aan doen. Elk kwartiertje extra was fijn!


Wanneer merkte ik dat ik het anders wilde?

Eigenlijk merkte ik pas dat mijn ochtenden helemaal niet relaxed waren tot het moment dat ik dus het boek van Hal Elrod had gelezen. Want om eerlijk te zijn, dat rustig aan was eigenlijk helemaal geen rustig aan. Vooral als ik moest werken en de kids naar de opvang moest brengen. Vaak was ik achter de feiten aan het aanlopen. Ook wilde ik graag meer bewegen. Na 2 zwangerschappen in 2 jaar tijd (en 2 prachtige kinderen) waren er toch wat kilo’s blijven plakken. ;) Maar zin en puf had ik niet om in de avond nog te gaan sporten.


Mijn eerste stap naar een Mircale Morning.

Ik kreeg het ebook in handen en ik merkte dat het begon te kriebelen. Zou het toch iets voor mij zijn? Ik wilde zéker wel een Miracle morning. Dus ik dacht; het roer moet om!

Ik was echt wel sceptisch want hoe kon mijn morgen opeens een 'miracle' worden? Maar goed de eerste stap is beginnen. Want als je doet wat je altijd doet, dan krijg je wat je altijd deed. De verandering begint bij jezelf. Na veel inspirerende quotes te hebben gelezen en door de inspiratie uit het boek ben ik er mee gestart.

Maar eerlijk is eerlijk het was niet altijd fijn om vroeg op te staan. Gelukkig was ik in de lente gestart dus het was buiten niet meer donker en koud. Nu achteraf ben ik echt blij dat ik die stap heb gezet.


Hoe ervaar ik nu (na 2 jaar) mijn Miracle Morning?

Ik ben zo ontzettend blij dat ik het boek in handen heb gekregen. Door het stappenplan in het boek heb ik geleerd om mezelf te disciplineren. Doordat ik vroeg op sta ben ik actiever, fitter en leef ik gezonder. Elke ochtend neem ik de tijd om te mediteren, hard te gaan lopen, yoga, boeken lezen en mijn dag te visualiseren. Het is erg fijn om de ochtend helemaal voor mezelf te hebben.


Ik ben een uur eerder op dan de rest van het huis. Het is GE-WEL-DIG. Ik begin de dag zoals ik dat wil en hoe ik dat wil. Ik heb meer rust in mijn hoofd. Ook maak ik nu tijd voor groenteshakes. Omdat ik gezond de dag begin, snaai ik veel minder en in één jaar ben ik 10 kilo geraakt! Klinkt te mooi om waar te zijn of niet?


Is een Miracle Morning voor iedereen haalbaar?

Ik ben echt van mening dat iedereen het kan. Als ik naar mezelf kijk ben ik echt niet altijd heel sportief geweest. Ik hield van mijn avondjes voor de televisie. Netflix vond ik heerlijk. Maar nu stap ik liever een uur eerder mijn bed in en ruil ik dus een uur Netflix in voor een uur gezondheid en persoonlijke ontwikkeling. Het is echt hoe het bij mij is! Ik ben er zo enthousiast over!


Succesvolle mensen die vroeg opstaan

Nu ik echt een ochtendmens ben geworden, vind ik het ook leuk om erover te lezen. Er zijn veel boeken geschreven over persoonlijke ontwikkeling en ook vroeg opstaan. Wist je dat heel veel beroemde mensen ook vroeg opstaan? Denk aan Oprah Winfrey, Tim Cook (topman bij Apple), Michelle Obama, Richard Bransom. Het zijn vooral succesvolle mensen die vroeg opstaan. Hier hebben ze ook een goede reden voor want een goede start van je dag kan je gewoon zelf realiseren. Je hebt hier niemand voor nodig. Behalve wat zelfdiscipline.


Wat is de eerste stap om te beginnen met vroeg opstaan?

Voordat je de beslissing maakt om vroeg op te gaan staan, wil ik je adviseren om eerst het boek helemaal uit te lezen. Er zijn twee boeken die ik je graag wil aanraden.

Want naast The Miracle Morning van Hal Elrod heeft ook Lienke de Jong in 2020 het boek Dear Good Morning uitgebracht. Dit boek is een goede aanvulling op de Miracle Morning. Allebei de boeken zijn erop gericht om jou de positieve aspecten van vroeg opstaan te laten zien. In beide boeken worden de twijfels, onzekerheden en beperkende overtuigingen weggenomen.

Dear Good Morning is er meer op gericht om je dag echt sportief te beginnen. Waar The Miracle Morning zich vooral richt op het 6-stappenplan om alle facetten in je leven in de Miracle Morning mee te nemen.



Toelichting The Miracle Morning boek:

Het boek bestaat eigenlijk uit twee delen. In het eerste deel verteld de schrijver Hal Elrod zijn zoektocht wat succesvolle mensen doen om succesvol te zijn. Hij komt erachter dat de overeenkomst is dat succesvolle mensen vroeg opstaan. Na zijn ongeluk waar hij wonder boven wonder van hersteld is heeft hij verschillende stappen gezet om echt succesvol te worden. In het tweede deel beschrijft hij precies wat de zes stappen zijn tot succes.


Want de succesvolle mensen geven hun leven richting en zij zitten zelf aan het stuur. Door de keuzes die ze maken en de focus die ze hebben zijn er verschillende overeenkomsten die Hal Elrod benoemt in zijn boek als Life SAVERS. Hij heeft zijn methode SAVERS genoemd.


Elke letter staat voor een actie voor het begin van de dag:


De S is van silence/stilte, bijvoorbeeld meditatie of gebed;


De A van affirmaties, dit zijn persoonlijke bekrachtigingen, zoals bijvoorbeeld; ‘Het enige verschil tussen mij en de mensen aan de top is mijn niveau van toewijding en vanaf vandaag ben ik toegewijd om mijn doelen te halen’;


De V is van visualisatie, je kan jouw ideale leven voorstellen en je de dag visualiseren hoe je wilt dat het zal gaan. Hierdoor ga je gerichter je dag door en je hebt gelijk een stuk minder stress;


De E is van excersise/bewegen. Doordat je gaat bewegen kom je direct in een andere staat. Je hoeft niet direct een marathon te gaan lopen, maar door een paar minuten actief je dag te beginnen ben je al een heel eind.


De R is van reading/lezen, als je de dag start met het lezen van een interessant of positief boek geeft dit je dag direct al een goede richting.


De laatste S is van Scribing/schrijven, je doelen opschrijven of to-do’s voor die dag, een reflectie op gisteren of dagboekschrijven.

Met deze SAVERS heb je een complete start van de dag.


Je houdt tijd over aan het eind van de dag omdat je focus hebt. Je krijgt er enorm veel energie voor terug. Ik weet zeker dat als je dit 30 dagen volhoudt je een ander mens bent geworden.


Doe jezelf of een vriend of vriendin het boek cadeau. Want wil jij ook niet elke ochtend vol energie en met een lach op je gezicht wakker worden?



Mocht je tot hier hebben gelezen dan hoop ik dat ik jou heb geïnspireerd. Als je twijfelt is dat heel logisch, want dat had ik ook. Maar het kan je leven alleen maar verbeteren. Hal (de schrijver) adviseert ook om een buddy te zoeken die je kan helpen. Zodat je elkaar kan motiveren. Mocht je interesse hebben neem dan eens een kijkje in het boek.

Klik hier voor meer informatie over The Miracle Morning


En kijk voor meer tips om de ochtend vroeg te starten op: 5 tips om de dag goed te beginnen. Veel succes!



Recente blogposts

Alles weergeven

Kommentarer


bottom of page