top of page

Nog een paar kilo kwijt voor de zomer? Ik geef je mijn 5 tips!

Bijgewerkt op: 16 mei 2021

Wil jij ook fit de zomer in? Ik geef je graag mijn tips hoe je dit kan realiseren.

De zomer komt er weer aan. Ontzettend fijn natuurlijk om de zwoele zomeravonden te verwelkomen! Voor veel vrouwen is dit soms ook minder leuk omdat je lichaam dan weer meer zichtbaar wordt. Door de dunnere kleding en de blote armen en benen. Als je naar het strand gaat dan word je helemaal met je eigen lijf geconfronteerd. Is dit voor jou ook herkenbaar?



Simpele aanpassingen om jouw dagelijkse routine te wijzigen.

Iedereen heeft natuurlijk een verschillende routine. Hoe fijn zou het zijn als je door een paar simpele aanpassingen in jouw routine wel die paar kilo er af kan krijgen?

Ik wil je graag 5 tips geven die voor mij ècht hebben geholpen. Wie weet helpt het jou ook en loop jij straks stralend in je rokje te paraderen over de boulevard.😁

De eerste stap die je moet zetten is bewustwording van jouw keuzes.

Allereerst is het goed om voor jezelf te bedenken wat je wilt bereiken en er natuurlijk goed over na te denken wat je ervoor over hebt. Ik heb er zelf ook jaren tegen gevochten om het gewenste gewicht te bereiken. Het blijft gewoon lastig omdat je vaak de korte termijn behoeftes niet kan weerstaan. Zoals dat lekkere ijsje, die reep Tony chocolonely, dat bittergarnituur, die lekkere pizza... ik kan wel even doorgaan. Genoeg redenen om jezelf toe te staan om het wel te eten op dat moment; Drukke week gehad, hard gewerkt, lastige kinderen, ik mag best wel even genieten, ik beslis zelf wel wat ik wel en niet eet, alleen deze keer... Herkenbaar?

De vraag is natuurlijk hoe wijzig je jouw denkwijze/mindset. Als je een goede relatie met je lichaam wilt hebben dan moet je er ook goed voor zorgen. Wil jij blij zijn met je lichaam? Wil jij trots zijn op je lichaam? Jouw lichaam kan jou trots laten maken, maar alleen als je lichaam zich goed voelt.

Wanneer je ergens goed voor zorgt dan krijg je dit ook terug. Als je een huis hebt dat je niet opruimt en niet schoonmaakt dan zie je dat gelijk. Maar als je je huis goed verzorgt dan wordt het een fijne plek om heen te gaan.

Als je je haar weken niet zou wassen dan zou het er niet mooi uitzien. Het zou niet meer glanzen en waarschijnlijk dof worden. Om deze reden kam of borstel je je haar dagelijks en was en verzorg je het goed.

En als je je tanden een aantal weken niet zou poetsen dan zou je gaatjes krijgen en je zal niet zo fris meer ruiken. We hebben onszelf aangeleerd dat het normaal is dat we goed voor onszelf zorgen.

Hoe kan het dat we ons lichaam niet altijd goed verzorgen? Hoe kan het dat we bijvoorbeeld onze haren, onze tanden, onze nagels, onze huid goed verzorgen maar het zijn allemaal middeltjes van buitenaf. Zoals shampoo, tandpasta , bodylotion. Waarom stoppen we wel eten en drinken in onze mond dat ons lichaam van binnenuit niet voldoende voedt?


Veel mensen zeggen dat snel aankomen 'in de genen zit'. Vader, moeder, broers, zussen en andere familieleden zijn ook (iets) te zwaar. Ze hebben er dus aanleg voor om snel aan te komen. Ik wil niet zeggen dat dit sowieso niet waar is. Maar wat zeker wel waar is dat het ook voornamelijk gedrag is wat is aangeleerd. Als je niet hebt geleerd om als tussendoortje fruit te pakken dan zal je dit uit jezelf ook niet opeens gaan doen.Als je hebt geleerd dat voorbewerkt voedsel (een koekje, chips, taart etc) de standaard is, dan zie je dit ook als normaal.

Wanneer voelt jouw lichaam zich goed?

Allereerst als je lichaam fit is. En als je lichaam gezond is. En als je lichaam de voedingsstoffen binnen krijgt zodat het goed kan functioneren. Jij bent één persoon. Jouw lichaam is onderdeel van jou. Zonder je lichaam ben je er niet. Zonder je mind is jouw lichaam er niet. Jullie moeten het met elkaar doen. Het is natuurlijk heel fijn als je het goed kan vinden met elkaar. Je lichaam is blij met jou dat jij goed en gezond eet en drinkt en daardoor voel jij je echt een stuk beter en fitter. Het is toch eigenlijk een heel mooi systeem als je dit zo bekijkt?

Je lichaam vraagt niet om chocola of friet of andere slechte voedingsmiddelen. (Al denk je dat soms wel) Jouw lichaam wilt gezond eten, fruit, groenten, vezels noem maar op. Je mind wilt vaak op korte termijn gevoed worden met lekker eten als beloning. Maar is het niet juist een beloning voor je lijf als je er goede voedingsstoffen instopt? Zoals bijvoorbeeld suiker, dat is een verslaving als je hiervan afkickt merk je dat je het echt niet meer nodig hebt.

Je hebt vast wel eens dat opgeblazen gevoel als je teveel hebt gegeten. Of last van je buik na iets te veel alcoholische drankjes.😊 Het zijn allemaal tekenen van jouw lichaam dat het niet goed kan functioneren. Je lichaam laat jou weten dat het niet goed gaat en geeft een alarm af zodat jouw mind er iets mee kan doen. De vraag is wat doe jij met die signalen?

Natuurlijk willen we allemaal een fit en gezond lichaam. Daardoor voel je je beter, je bent actiever, je voelt je niet onrustig, je bent meer tevreden. Wat als we het nu omdraaien? Hoe kan jij je lichaam belonen voor al dat dagelijkse harde werken? Je lichaam brengt je overal naartoe. Als je iets te zwaar bent dan zeurt het niet. Het geeft wel tekenen dat het zich misschien niet goed voelt. Als je te weinig beweegt merk je dat je geen uithoudingsvermogen hebt of snel moe bent.

Hoe mooi zou het zijn als jij er iets aan kan doen. De vraag is; ga jij jezelf ook belonen de komende 30 dagen? En kijk dan eens hoe jouw lijf aan jou laat zien wat er gebeurt. Hoe het jou laat voelen, fitter, energieker? Wellicht geeft dit extra motivatie om door te gaan om goed voor jezelf te zorgen.


Wat zijn de stappen zodat je jouw lichaam echt even kan belonen. Je moet het niet zien als je zelf straffen of jezelf iets ontzeggen. Dan benader je het namelijk van een negatieve kant en doordat die reep chocola voor jou iets positiefs betekent (beloning) zal je jezelf sneller willen belonen. Eigenlijk is dat dus een hele verkeerde benadering. Je mind heeft jou geleerd dat slecht eten iets positiefs is omdat het zo lekker smaakt. Maar je weet dat het niet goed is. Dus probeer goed naar je lichaam te luisteren de komende 30 dagen.

Ik wil je graag motiveren om de komende maand niet jouw mind te belonen maar om jouw lichaam te verwennen met gezond eten en bewegen. Ik weet dat je het kan. Ik kan het ook en dat betekent dat het echt niet supermoeilijk is. Je moet 'gewoon' volhouden. 😉

Welk dieet werkt wel?

Zelf ben ik dus niet van diëten. Natuurlijk heb ik het wel geprobeerd maar ik ben van mening dat een tijdelijk dieet niet werkt. Dit klinkt (vind ik) namelijk al negatief omdat je jezelf iets gaat ontzeggen de komende tijd. Maar het is de bedoeling dat je jezelf niets gaat ontzeggen. Want je gaat de komende 30 dagen juist extra liefdevol met je lichaam om. Je gaat de komende tijd je lichaam juist extra verwennen met goed eten.


Er zijn genoeg ook diëten waarvan gezegd wordt dat je “moeiteloos” kan afvallen. We kennen ook allemaal het jojo-effect. Na het afvallen kom je juist extra kilo’s aan. Dit is natuurlijk totaal niet fijn. Hierdoor raak je juist extra gedemotiveerd en bevestig je voor jezelf dat het toch niet lukt. Herkenbaar?

Wat als ik je vertel dat het anders kan?

Ga alsjeblieft geen streng dieet aan. Honger jezelf niet uit, Probeer juist langzaamaan stapje voor stapje je eetgewoontes aan te passen. Iedereen weet welk eten er goed is en welk eten slecht is voor je lijf. Dit is echt geen hogere wiskunde.


Somethimes later becomes never, do it now

Ik zal je uit de droom helpen: Er is geen makkelijk manier om snel (blijvend) kilo's af te vallen en fit te worden zonder weinig moeite. Dit bestaat niet. Als het er zou zijn dan zou iedereen het weten en zou iedereen slank en fit zijn.

Wat jij in je mond stopt dat geeft je lijf de voedingstoffen om te kunnen functioneren.

Als je er eerst voor zorgt dat je die overtollige kilo's kwijt raakt dan is het vervolgens een goed idee om te bekijken hoe je jezelf kan verbeteren stap voor stap. Dus om nu opeens chiazaad te gaan eten en verwachten dat dit je kilo's zal schelen? Dat gaat niet gebeuren als je verder geen actie onderneemt.

Hierbij mijn 5 tips om je eetgewoontes stap voor stap aan te passen

Tip 1: begin de dag gezond met een gezonde smoothie:

Wat mij heeft geholpen is om aan de smoothies te gaan. Eerlijk is eerlijk. Ik moest er eerst weinig van hebben hoor. Die groene smoothies... dat leek me niets. Totdat ik het echt ging proberen. Het blijkt dat het helemaal niet vies is, als je maar het juiste recept aanhoudt! Ik ben vooral fan van de combinatie van banaan en spinazie en daarbij nog verschillende groenten en fruit. Zelfs mijn partner neemt in de ochtend een lekkere smoothie. En bovenal onze twee kinderen van 1 en 3 vinden het ook echt lekker. Ze willen echt een paar slokjes van de smoothie. Dit betekent toch wel dat het echt goed smaakt! 🤣 Ik drink er nu dagelijks één. Dit doet mij echt goed. Je begint de dag gelijk goed en krijgt een goede vitamineboost! In deze groene smoothie zitten goede voedingsstoffen. Mijn lichaam houdt ervan.

Wil jij ook de komende maanden een paar kilo’s kwijt doe dan ook mee! Nu ik een groene smoothie drink zit ik echt lekkerder in m’n vel.

Natuurlijk is het geen wondermiddel en ga je er niet direct kilo's van afvallen. Maar het helpt je echt om de dag goed te beginnen. Er wordt niet voor niets gezegd: een goed begin is het halve werk. Het is vooral je mindset die je moet omgooien. Je kent jezelf natuurlijk het beste. Maar als je er eenmaal mee start dan moet je het ook gewoon volhouden. Wat als je nu de komende 21 dagen elke dag een groene smoothie drinkt en je dan bekijkt of het echt iets voor jou is?

Tip 2: eet geen voorbewerkt voedsel

Als je veel voorbewerkt eten (zoals friet, koek, snoep en gebak) eet, kun je in gewicht aankomen. Eet daarom dit soort voedsel zo min mogelijk en kies liever voor verse en caloriearme producten als groente, fruit, volkorenproducten en

peulvruchten. Eet dagelijks als tussendoortje een stuk fruit, neem een appel, banaan, mango, peer, aardbeien. Of iets anders wat gezond is, zoals een klein handje noten bijvoorbeeld. Er is vast wel iets wat je lekker vindt en geen snaaivoer is. Neem dit in plaats van dat koekje of liga of handje drop.


Voor inspiratie voor lekkere en gezonde tussendoortjes zijn er online genoeg tips te vinden. Voor meer inspiratie over gezond afvallen kan je ook het gratis e-book downloaden van Sabine Leijten. Beter bekend als de koelkastcoach. In de tips die worden gegeven kan je ook en aantal gezonde tussendoortjes vinden. Via deze link kan je het gratis e-book downloaden.

Healthy food vegetables

Tip 3: eet kleinere porties

Ik bestel de laatste tijd Hellofresh. Erg makkelijk en gezond. Het is fijn om niet elke dag te bedenken wat je moet eten. Wat mij enorm opvalt is de grote van de porties. Als je bijvoorbeeld een stukje kip of aardappels eet is dit veel minder dan wat ik gewend ben. Er zit ook altijd een hele bak groenten bij. Die krijgen wij nooit op. 😁 Je leert hierdoor inzien wat een normale portie is. Als je dus gewoon normaal doet, 😋dan zal dit resulteren in een normaal gewicht. Als je dus onbewust altijd te grote porties eet. Dan is het natuurlijk logisch dat je teveel eet en iets te zwaar bent. Wellicht is dit een goede reden om eens te gaan eten volgens recepten.

Tip 4: Niet meer snaaien.

Heel simpel; niet meer snoepen of snaaien overdag of in de avond. Hoe makkelijk is het eigenlijk? Iets niet meer doen. Als je weet dat iets slecht voor je is. Dan is de eerste stap om ermee te stoppen. Zie het dus als iets positiefs geen troep in je lijf stoppen. Je lijf zal jou dankbaar zijn.


Als je dit lastig vindt, zoals de meesten van ons, dan kan het ook goed zijn om voor jezelf een tijdslimiet in te stellen. Bijvoorbeeld dat je na 20.00 uur echt niets meer eet. Vaak duik je uit verveling de voorraadkast weer in. Meestal heb je geen eens honger. Het beste is natuurlijk om in de avond na het avondeten helemaal niet meer te snaaien. Want hoe later je op de avond gaat eten hoe minder tijd je hebt om het te verbranden. Met een avondklok leer je jezelf om te disciplineren.

Tip 5: Beweeg elke dag 30 minuten extra

Als je elke dag 30 minuten extra beweegt dan zal je lichaam hier aan wennen. Op een gegeven moment kijk je hier zelf naar uit. Probeer het ook leuk te houden voor jezelf. Vind een leuke podcast of luister een luisterboek of lekker een muziekje. Zie het als een uitje en een momentje voor jezelf. Helemaal alleen voor jou, als beloning voor je lijf zodat de doorbloeding even goed op gang komt en je langzaam stap voor stap steeds fitter wordt. Een vriendinnen momentje voor jezelf dus 😎


Als je lijf eenmaal fit is en gezonde voeding binnenkrijgt dan kan je lijf ook veel beter slecht voedsel afbreken en verteren. Maar daar heeft het wel even de tijd voor nodig. Je moet jouw lijf eerste even een goede upgrade geven. Je kan natuurlijk prima één dag in de week iets extra lekkers eten. Maar wees jezelf er bewust van dat jouw lichaam hier echt niet om staat te springen. Het is jouw mind die dit wilt.

Het is natuurlijk erg lastig om een nieuwe levensstijl aan te gaan. Maar als je echt goed gemotiveerd bent zou het moeten lukken. Als je het vaker hebt geprobeerd maar als het tot op heden nog niet goed is gelukt, is het wellicht een idee om hulp in te schakelen?

Doe je mee met de smoothie challenge?


Misschien is het leuk om mee te doen met de groene smoothie challenge. Je moet het wel helemaal zelf doen natuurlijk. Maar het is fijn als iemand jou erbij kan helpen. Je kan je online aanmelden voor de groene smoothie challenge voor de komende 21 dagen voor ruim €1,- per dag. Je krijgt dan dagelijks een mail en heel veel informatie, Misschien is dit iets voor jou?Mocht je interesse hebben kijk dan eens op deze site voor meer informatie.

Het kookboek dat wel werkt; de afslank receptenbijbel

Door al die kookboeken zie je soms door de bomen het bos niet meer. Want waar moet je beginnen? Natuurlijk weet je dat gezond eten belangrijk is om je goed en fit te voelen. Wat zijn nou de juiste porties en wat zijn gezonde en makkelijke gerechten?


Ook benieuwd naar recepten die je kan maken en ook gezond zijn en waardoor je kan afslanken? Download dan hierbij een gratis weekmenu vanuit de afslank receptenbijbel.

Heb je wel eens gehoord van de afslank receptenbijbel? Het klinkt al goed he? Online zijn alleen maar positieve reviews te vinden. Ook kan je de receptenbijbel 30 dagen op proef krijgen. Als je dus na 30 dagen niet tevreden bent krijg je je geld terug. Drs. Oscar Helm heeft het boek geschreven, Ik zou zeggen, wat is dan nog een reden om het niet te doen? Mocht het toch niets voor je zijn dan krijg je je geld weer terug. Via de volgende link kan je de receptenbijbel met extra korting bestellen. Kijk eens op de site of dit misschien iets voor je is om de komende 30 dagen jouw lichaam te verwennen :)

Kijk niet naar wat het je kost maar wat het je oplevert!

Mocht je meer inspiratie willen om de dag goed te beginnen? Lees dan ook eens mijn blog om de dag goed te beginnen. In ieder geval heel veel succes, ik hoop dat ik je heb kunnen motiveren 😃

Recente blogposts

Alles weergeven

3件のコメント


Weer boeiend om het enthousiasme te lezen.

いいね!

不明なメンバー
2020年5月26日

Thanks Janneke! Een heel fijn artikel. Ik ga de uitdaging aan. 😘

いいね!

不明なメンバー
2020年5月26日

Super leuk om te lezen!

いいね!
bottom of page